De erfenis van Mozart
Mail Facebook Twitter Instagram

Inleiding Ontstaan van het verhaal Fragment Research

 

Fragment uit De erfenis van Mozart

Download hier het vijfde hoofdstuk, waarin de liefde tussen Constanze en Wolfgang ontluikt.

 

Terug naar boven

 

Inleiding (flaptekst)

Laat je meevoeren naar het Wenen van Mozart en de romantiek in de achttiende eeuw

 

1778. Constanze, dochter uit de muzikale familie Weber, ontmoet Wolfgang Amadeus Mozart terwijl hij op doorreis is naar Parijs. Ze raakt door hem gefascineerd, maar de componist heeft enkel oog voor haar zus Luise, die hem echter afwijst.

Jaren later, tijdens een gemaskerd bal in Wenen, komt Constanze Mozart weer tegen. De twee worden verliefd, maar Mozarts vader geeft zijn zoon niet zomaar toestemming om te trouwen. Toch treden ze uitein-delijk in het huwelijk, en Constanze moet toekijken terwijl haar echtge-noot met Luise werkt, net als met talloze andere zangeressen over wie hij lyrisch is. Als Mozart in 1791 sterft laat hij Constanze achter met schulden, twee kleine kinderen en stapels bladmuziek. Aan haar de taak om haar leven weer op te pakken en zorg te dragen voor de muzikale erfenis van de grote componist.

In deze historische roman vol muziek verplaatst Femke Roobol zich overtuigend in de vrouw die door Mozarts familie werd gehaat terwijl Mozart zelf haar zo hartstochtelijk liefhad. Ze geeft een bijzonder beeld van de relatie tussen Mozart en zijn ‘Stanzi’ en schetst tevens de moeizame verhouding tussen de zussen Weber.

 

Terug naar boven

 

Ontstaan van het verhaal

 

Soms ontstaat een idee voor een boek ineens, een andere keer geleidelijk. Dit laatste was het geval bij De erfenis van Mozart. Ik vond veel van Mozarts muziek al mooi als kind en raakte geïnteresseerd in hem als mens door de film Amadeus. In dit fictieve drama ligt de focus eigenlijk meer op Salieri en zijn aanklacht tegen middelmatigheid dan op Mozart zelf. Constanze komt er vooral in voor als een redelijk onnozel meisje en de historische feiten zijn niet altijd zo nauw genomen. Zo rond 2003 las ik veel over Mozarts leven en wilde meer weten over de vrouwen rondom hem. In die tijd had ik nog niet gekozen voor Constanze als hoofdpersoon en bovendien was het de tweede poging die ik deed om een boek te schrijven. Ik had nog niet geleerd hoe ik feiten met fictie kon vermengen tot een mooi verhaal en het manuscript verdween in een la.

 

Jaren later kwam het manuscript pas uit die la en begon ik opnieuw onderzoek te doen naar de man achter de muziek en de vrouw die zijn levensgezellin werd.

 

In een interview dat bewaard is gebleven met Constanzes zus Aloisia, trof me dat ze ervanuit ging dat Mozart altijd van haar was blijven houden.

 

Het was een interessant uitgangspunt voor een roman: een jongeman wordt verliefd op een jong meisje, zij wijst hem af. Een paar jaar later trouwt hij met haar jongere zus. Bleef hij inderdaad altijd houden van zijn eerste liefde? Wat zou zoiets doen met de relatie tussen twee zussen? En hoe is het om je partner te verliezen als je nog maar 29 jaar bent en achterblijft met twee kleine kinderen, zoals Constanze toen Mozart stierf?

 

Met die gedachten in mijn achterhoofd begon mijn reis met de Mozarts.

 

Het resultaat daarvan is De erfenis van Mozart geworden.

 

Terug naar boven